zondag 5 september 2010

Ingemaakte zilveruitjes

Mijn laatste projectje: zilveruitjes inmaken. Ik had het receptje al gezien in de laatste Delicious (september 2010), maar het begon pas echt te kriebelen toen ik zilveruitjes zag liggen in de dure stadsgroentewinkel vlakbij mijn werk. In mijn enthousiasme ben ik meteen alle benodigde ingredi├źnten gaan halen, maar ik had pas dit weekend tijd om er wat mee te doen. Het uitjes pellen had ik trouwens wel wat onderschat. Daar ben je met z'n twee├źn toch al gauw een drie kwartier mee bezig. Gelukkig had ik de hoeveelheden uit het recept al door twee gedeeld. Je vindt hier dus het gehalveerde originele recept.

Voor 2 liter uitjes

1 kg zilveruitjes, ongepeld
150 g zout
1 l moutazijn of wittewijnazijn
200 g suiker
2,5 el mosterdzaad (ik vond het in de natuurwinkel)
1 tl gedroogde chilivlokken
3 laurierblaadjes
1,5 tl peperkorrels

Doe de uitjes in een kom en schenk er kokend water over tot ze onderstaan.
Laat 5 minuten staan, giet af en pel de uitjes.
Doe ze in een kom en voeg het zout toe.
Schenk er koud water over tot ze onderstaan en laat een nacht staan.
Giet af en spoel de uitjes.
Doe de azijn, de suiker, het mosterdzaad, de chilivlokken, de laurierblaadjes en de peperkorrels in een pot en breng aan de kook.
Voeg de uitjes toe in laat 5 minuten zachtjes koken.
Schenk de uien met het vocht in bokalen en sluit ze af.
Laat 3 weken rusten in een donkere, koele kast.
Bewaar na opening in de koelkast.

7 opmerkingen:

  1. Aha, je hebt het dus nog niet kunnen proeven. Ben benieuwd wat je er van vindt. Overigens, hier in het Amsterdamse is en blijft het zoeken naar zilveruitjes. Daarvoor moet ik echt naar de boerenmarkt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De zilveruitjes zijn lekker! Alleen misschien een tikkeltje te zuur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zoeken naar zilveruitjes?
    Koop een zakje zaad en in notime heb je ze zelf gekweekt!
    Gerard Zaal

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hier liggen de uitjes na het rooien volop op het land voor het oprapen

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bij de Delhaize verkopen ze verse zilveruitjes! Maar klopt, is ook een eindje uit de buurt van Amsterdam.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bij Elvitaal kun je niet te duur zakjes inmaak kruiden kopen heb deze geprobeerd en werkt goed

    BeantwoordenVerwijderen