maandag 17 januari 2011

Kweeperen

Zoals ik al aankondigde in mijn bericht over de Turkse supermarkt zou ik dit weekend kweeperenconfituur maken. Ik had nog kweeperen klaargemaakt en had het nog niet vaak gegeten, dus ik wist niet goed wat ik ervan moest verwachten. Maar ondertussen hebben we de confituur geproefd en hij is heerlijk! En de overschot van de kweeperen heb ik gestoofd om zo te eten bij yoghurt. Het recept voor de kweeperenconfituur heb ik gevonden op de blog van Tante Tuut. Voor de kweeperen in siroop heb ik me dan weer gebaseerd op het recept van een andere blog, maar ik ben alweer vergeten dewelke... Als je het recept herkent, laat je maar iets weten!

Het recept van de kweeperenconfituur sprak ook nog van een halve theelepel kaneel en een snuifje zout, maar die ben ik vergeten :). Nuja, zonder is het in elk geval ook heel lekker!

Kweeperenconfituur

Voor 4 confituurpotten:

1 kg kweeperen
1/2 kg rietsuiker
2 glazen water
Sap van en geraspte schil van 1 sinaasappel

Was de kweeperen (schil ze niet, de schillen heb je nodig om te geleren) en snij ze in stukken. Ik heb ook de klokhuizen eruit gehaald om me geprul achteraf te besparen, maar volgens sommige recepten zorgen die er ook voor dat de confituur beter geleert.

Doe de stukken kweepeer met de sinaasappelschil en de suiker in een kom en laat een nacht staan. Je zal zien dat er veel vocht uit de kweepeer komt.

De volgende dag doe je het water erbij en breng je alles aan de kook. Laat ongeveer een half uur pruttelen op middelhoog vuur.

Mix de kweeperenbrij als je een gladde confituur wilt. Ik heb dit gedaan omdat mijn vriend de structuur van kweeperen niet zo lekker vindt, ze zijn soms immers een beetje melig of korrelig van structuur.

Verwarm de confituur nog even goed door om te laten indikken en voeg het sinaasappelsap toe. Let op, want de confituur spat enorm!

Doe de hete confituur in confituurpotten en sluit deze direct af. Zet de bokalen omgekeerd om af te koelen, zo wordt de lucht die er nog in aanwezig is gesteriliseerd.


Kweeperen in siroop

500 g kweepeer
100g suiker (ik gebruikte agavesiroop)
sap van ½ citroen
1 kaneelstokje
4 kruidnagels
water
scheut witte wijn

Was de kweepeer en verwijder het klokhuis.
Snijd de kweepeer met schil en al in blokjes.
Doe de blokjes kweepeer in en pan en giet er water op tot ze net onder staan.
Voeg de suiker, het citroensap, een scheut witte wijn en de kruidnagels en kaneel toe.
Breng aan de kook en laat een uur zachtjes koken met het deksel op de pan.
Als de siroop nog niet genoeg ingedikt is, kan je de stukjes kweepeer eruit zeven en siroop nog even laten inkoken.

Heerlijk met yoghurt!

2 opmerkingen:

  1. Goeiemorgen, bedankt voor de link naar mijn blogje!
    De kweeperen in siroop lijken me ook heel lekker, moet ik onthouden voor de volgende keer.
    Geniet van je heerlijke lekkernijen en tot blogs.
    Groetjes van Tante Tuut

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klinkt spannend :)
    Leuke blog btw

    BeantwoordenVerwijderen