donderdag 13 januari 2011

Turkse supermarkt

Ik woon in een Turkse wijk en het is hier dus vergeven van Turkse supermarkten, groentenwinkels, bakkers en slagerijen. Het handige is dat die winkels altijd open zijn, ook op zondag. Bovendien vind je er heel wat producten die in onze supermarkten moeilijker te vinden zijn of veel te duur verkocht worden. Gisteren had ik even tijd en heb ik weer mijn slag kunnen slaan.



Het is nog even het seizoen van kweeperen nu (tot februari ongeveer) en in Turkse winkels zijn die dan altijd te vinden. Ik heb nog nooit kweeperen bereid en ben van plan om er dit weekend confituur van te maken. Ik houd jullie op de hoogte!



Granaatappels vind je er in de herfst en winter ook altijd, zowel de zure variant die vaak in het eten gebruikt wordt als de zoete waar je lekkere slaatjes en desserten mee kan maken. Daar heb ik er dus ook weer een paar van meegebracht.

Wat ik deze keer voor het eerst gekocht heb, was granaatappelsap. Heerlijk om zo te drinken, maar je kan er ook lekkere cocktails mee maken. Wij mengden het gisteren met een scheutje Pisco die we meegebracht hadden uit Peru, heerlijk!



Halloumi, de zoutige kaas die gebakken en gegrild kan worden, vind je er meestal ook. Heerlijk om te gebruiken in slaatjes of voor op je boterham. Doet het ook heel goed in combinatie met granaatappel trouwens, zoals in dit slaatje: Oosterse salade met halloumi.

In Turkse supermarkten vind je ook goedkoop amandelmeel. Ze verkopen het in zakken van 250 g of 500 g en het is in verhouding veel goedkoper dan de kleine potjes en zakjes die je in sommige supermarkten vindt.

Een andere lekkernij die ze er goedkoop verkopen zijn gegrilde paprika's. Ik vind het toch altijd een heel gepruts om zelf paprika's te grillen en te ontvellen, zeker als je geen gasvuur hebt om de vellen zwart te blakeren. Voor sommige dingen kan je even goed gegrilde paprika's uit een bokaal gebruiken. Ook daar durven ze vrij veel geld voor te vragen in sommige supermarkten, dus koop ik het ook in de Turkse winkels. 1,79 euro voor een pot van 500 g, daar kan je niet voor sukkelen.

Ergens op een blog kwam ik ook een verwijzing naar de kweepeer-lindethee van Dogadan tegen. De proever in kwestie had de thee gevonden in een Turkse supermarkt, dus waagde ik mijn kans en ja hoor, ik heb de thee gevonden. Moest ik zeker eens proberen, en de munt-citroenthee die ernaast stond leek me ook wel lekker, dus die heb ik ook meegenomen. De munt-citroenthee heb ik vanmorgen alvast geproefd en het is heerlijk fris!


10 opmerkingen:

  1. Ik hartje haloumi: http://sabinakookt.wordpress.com/2009/08/20/haloumi/

    Heeeeeeeeeel erg lekker! Ik eet 't meestal op een beetje excuus-rucola, omdat het anders zo ongezond lijkt :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Saskia,
    Je boft maar met al die Turkse winkels! Hun verse kruiden zijn ook een stuk goedkoper! Kweeperen zijn heerlijk en je huis ruikt ook zalig als je ze bereid. Ik heb ook nog een lekker dessert staan met kweeperen op mijn blog.
    Succes en groetjes, Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik ben dus echt stik maar dan ook stikjaloers!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi ,leuke blog met toffe ideet'jes en recepten!! Je woont in gent hé ,welke supermarkt beveel je aan? Die spullen die je gekocht hebt zie ik toch wel zitten!!
    grtjs Cathy

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Vroeger woonde ik ook in een Turkse buurt met al zijn heerlijke Turkse winkeltjes, gelukkig heb je hier in het zuiden van Spanje ook veel van die winkeltjes, maar dan Spaanse. Op mijn blog vind je een heerlijk recept van kweeperenconfituur en de pitten van de granaatappel zijn ook lekker in de yoghurt. Die thee van jou kweeperen-linde lijkt me super yummie!
    Groetjes en tot kooks!
    Trudis

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Tante Truut, het is door jouw recept dat ik op het idee kwam om kweeperen te kopen en al die andere heerlijkheden ontdekte. Alvast een dikke dankjewel daarvoor! En als de confituur lukt, krijg je er zeker nog een eervolle vermelding voor op mijn blog!

    De spullen hierboven heb ik in supermarkt Tevhid gekocht in de Bevrijdingslaan (wijk Brugse Poort in Gent). Je kan er koopjes doen, het zijn vriendelijke mensen én je kan er met de kaart betalen, wat niet vanzelfsprekend is in die Turkse winkels :).

    Van de halloumi en de gegrilde paprika heb ik gisteren alvast een tapa gemaakt, het recept vinden jullie binnenkort op mijn blog!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oeps, ik bedoelde uiteraard Tante Tuut in plaats van Tante Truut, mijn excuses! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. hoi saskia zou ik eens het adres mogen krijgen van deze turkse winkeltjes
    zou er heel graag eens naar toe gaan
    alvast bedankt grtjs dirk

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Er zijn twee grote Turkse supermarkten in de Bevrijdingslaan in Gent (wijk Brugse Poort).

    BeantwoordenVerwijderen