woensdag 26 oktober 2011

Witloof met kaas en hesp

Er stonden al enkele variaties op deze Vlaamse klassieker op dit blog, maar blijkbaar had het originele gerecht nog geen plaatsje gekregen. Normaal gezien wordt dit gerecht met een smeuïge kaassaus gemaakt, maar je kan dat dus ook perfect zonder doen. Geen paniek, de combinatie witloof-kaas-hesp blijft onveranderd, het gerecht wordt er gewoon wat lichter door en het is wat sneller klaar. Mijn moeder maakte het altijd op deze manier, zelf wissel ik af met en zonder kaassaus. Als je niet goed weet hoe je kaassaus maakt, kan je hier eens gaan kijken. Hieronder dus de versie zonder kaassaus.

Dit heb je nodig voor 2 personen:

4 stronkjes witloof
4 plakken hesp
200 g gemalen kaas
peper
zout
nootmuskaat
boter om de ovenschaal in te vetten

Maakt het witloof schoon en kook de stronken in 5 à 10 minuten (afhankelijk van de dikte) gaar in in licht gezouten water.
Laat het witloof uitlekken en een beetje afkoelen.
Leg elk stronkje op een plak hesp.
Verdeel de helft van de kaas over het witloof.
Breng op smaak met een beetje peper, zout en nootmuskaat.
Rol de hesp rond het witloof en de kaas en leg ze in een ingevette ovenschotel.
Strooi de rest van de kaas over de rolletjes en zet 20 minuten in een voorverwarmde oven op 175°C.

Lekker met aardappelpuree.

1 opmerking:

  1. Toen ik onlangs in Belgie op vakantie was heeft mijn zus dit overheerlijke recept voor me klaargemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen